Schepenbestand

€ 58.500
Barkmeijer Skûtsje 1150

Barkmeijer Skûtsje 1150Barkmeijer Skûtsje 1150Barkmeijer Skûtsje 1150Barkmeijer Skûtsje 1150Barkmeijer Skûtsje 1150Barkmeijer Skûtsje 1150Barkmeijer Skûtsje 1150Barkmeijer Skûtsje 1150Barkmeijer Skûtsje 1150Barkmeijer Skûtsje 1150Barkmeijer Skûtsje 1150Barkmeijer Skûtsje 1150Barkmeijer Skûtsje 1150Barkmeijer Skûtsje 1150Barkmeijer Skûtsje 1150Barkmeijer Skûtsje 1150Barkmeijer Skûtsje 1150Barkmeijer Skûtsje 1150Barkmeijer Skûtsje 1150Barkmeijer Skûtsje 1150Barkmeijer Skûtsje 1150Barkmeijer Skûtsje 1150Barkmeijer Skûtsje 1150Barkmeijer Skûtsje 1150Barkmeijer Skûtsje 1150Barkmeijer Skûtsje 1150Barkmeijer Skûtsje 1150Barkmeijer Skûtsje 1150

Meer informatie aanvragen

Basisgegevens van de Barkmeijer Skûtsje 1150

Categorie: Plat- en rondbodem, ex-beroeps zeilend
Vraagprijs: € 58.500
Bouwjaar: 1894
Materiaal: Staal
Ligplaats: Bezoek op afspraak, ligplaats Loosdrechtse plassen
Afmetingen:    11,35 m x 3,45 m x 0,70 m
Motorisatie:   Vetus P4.25, 4 cilinder diesel van 62 pk (1994)

Algemene omschrijving

 

Gezina Gretha

 

De 'Gezina Gretha' is in 1894 als roefschip 'Vertrouwen' gebouwd. Het was een scheepje van ca. 17 ton en de opdrachtgever was S. van der Woude uit Buitenpost. 

Zij is hiermee een van de eerste ijzeren skutsjes. 

 

Tekeningen van het zeilplan van het schip, uit de periode toen het verbouwd was tot pleziervaartuig (met kajuit, rond 1951), worden bewaard in het archief van het Fries Scheepvaartmuseum te Sneek.

 

Gezina Gretha is sinds 2020 in bezit van haar huidige eigenaren die het erfgoed graag over zouden dragen in de volgende zorgzame handen. De ruime kuip met fraaie massief teak banken en deksels bieden een fijne plaats om het toekijkend publiek te groeten, want reken daar op... u krijgt hier volop bekijks en duimpjes omhoog. De gezellige kajuit die wederom fraai opnieuw in mahonie is betimmerd geeft net even wat meer comfort dan voorheen. Een royale kombuis, fijne zithoek en ruim toilet ontbreken dan ook niet. In het vooronder is er plaats voor vier kooien, twee vooruit in de punt, de andere twee ter hoogte van de mast. Het is met de stahoogte redelijk goed te doen, die beloopt van 185cm naar 165cm in de kajuit. Vooronder is het meer bukken, daar meet het ca. 130-110cm.

 

(groot) Onderhoudshistorie:

In 2010 is het vlak vernieuwd bij scheepswerf Talsma te Heeg

in 2011 is het schip opnieuw met fraai mahonie betimmerd door Mulder in Wergea, tevens is destijds het teak dek (zadeldak) vervangen door een nieuw dek

in 2013 is het grootzeil vernieuwd

in 2022 is een boegschroef geinstalleerd en is ook het onderwaterschip in de antifouling gezet en zijn anodes vervangen

in 2023 is de mast vervangen door een stalen mast bij Stallinga Scheepswerf te Leiden

Algemeen

Ontwerper:Barkmeijer
Werf:Barkmeijer Sneek
Rompvorm:Vlakke bodem
Dek en opbouw materiaal:Staal
stalen dek, houten opbouw, teak zadeldak
Kuip:Achterkuip
Open Kuip (OK):
Diepgang:70 cm
Waterverplaatsing:12 ton
Besturing:Helmstok
Plek besturing:Buiten
Roer:Enkel
Kiel/zwaard:Zijzwaarden

Accommodatie

Salon:
Eethoek:
Machinekamer:
Hutten:1
Slaapplaatsen:Vast: 4 Extra: 2 Crew: 6
Type interieur:Klassiek, warm
Watertank & materiaal:200 liter Rvs
Watersysteem:Druksysteem
elektrische drinkwaterpomp
Toiletten:1 Handmatig
Kooktoestel & brandstof:4 pit(ten) Gas
Koelkast & voeding:Elektrisch
Verwarming: hete lucht
eberspächer

Motor en elektra

Aantal identieke motoren:1
Start type:Elektrisch
Type:Binnenboord
Merk:Vetus
Model:P4.25
Bouwjaar:1994
Aantal cilinders:4
Vermogen:62 kW
Urenteller:
Verbruik:2.333 liter/uur
Keerkoppeling:PRM
Overbrenging:Schroefas
Voortstuwing:Schroef
Koeling:Indirect
gesloten koelsysteem, droge uitlaat
Brandstoftank aantal:1
Totale inhoud brandstoftank(s):200 liter
Materiaal brandstoftank:Rvs
Toerenteller:
Boegschroef:Elektrisch
Accu:85 Ah start, 230 AH service, 2 x 100 Ah boegschroef
Acculader:
Dynamo:
Omvormer:1.500 Watt
Walstroom:
Voltage: 12V

Navigatie en elektronica

Dieptemeter:
Navigatieverlichting:
Marifoon:

Tuigage

Type tuigage:Gaffel
Aantal masten:1
Nieuwe stalen mast gemaakt door Stalling Leiden in 2024
Mast materiaal:Staal
Verstaging:Staaldraad
Zeiloppervlak:41 m2
Zeilen materiaal:Dacron
Grootzeil: 2013
Fok:
Handmatige lieren:

Uitrusting buitenom

Ankers & materiaal:
Anker bevestiging:Lijn
Zwemtrap:
Stootwillen, lijnen:

Veiligheid

Gasbun met afvoer:
Zelflozende kuip: